L'ESTEL

L'ESTEL

dimecres, 22 de juny de 2016

SCRATCH A 1r ESO PER APRENDRE ÀLGEBRA



Una de les dificultats que ens trobem a l'àrea de matemàtiques és com introduir l'àlgebra (les famoses equacions) als alumnes de 1r d'ESO. L'àlgebra és una part de la matemàtica que parteix de la generalització de l'aritmètica i haver treballat correctament a primària aquesta part és la millor base per començar. Una bona estratègia per entendre l'àlgebra és seguir els següents passos:


1.      Treballar el simbolisme

2.      Consolidar la noció d'equivalència

3.      Entendre la noció de funció

4.      Fer passos cap al pensament abstracte

5.      Arribar al llenguatge algebraic i les equacions.


Per treballar el simbolisme és interessant fer enigmes en els que no sabem quan val una fruita, un símbol o una figura. Aquesta fruita serà la nostra futura incògnita que el món matemàtic la converteix en una lletra -habitualment la "X". Un exemple el tindríem en el següent enigma matemàtic. 

 


Descobreix quan val cada fruita. Després troba el valor de l’última suma.


Un cop hem reflexionat sobre el simbolisme, ja hem fet el primer pas cap al pensament abstracte. El següent és consolidar la noció d’equivalència, que serà imprescindible per arribar a les equacions. Un exemple per treballar aquest concepte de forma molt clara és la idea de la balança, ja que en equilibri, el que hi ha a la dreta és el mateix que hi ha a l’esquerra, i els objectes els quals desconeixem el pes són les incògnites a descobrir.



Aquest any a 1r d’ESO després de la formació feta als professors de Scratch  hem realitzat un petit projecte que ens ha servit per treballar a nivell molt bàsic les balances i que podeu descobrir al següent enllaç:





A partir d’aquí, el concepte d’incògnita, el d’equació i la mecànica de resolució d’equacions haurien de ser més accessibles pels alumnes i de més fàcil comprensió. 


Albert Maynegra


 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada