Una de
les dificultats que ens trobem a l'àrea de matemàtiques és com introduir
l'àlgebra (les famoses equacions) als alumnes de 1r d'ESO. L'àlgebra és una
part de la matemàtica que parteix de la generalització de l'aritmètica i haver
treballat correctament a primària aquesta part és la millor base per començar.
Una bona estratègia per entendre l'àlgebra és seguir els següents passos:
1.
Treballar el simbolisme
2.
Consolidar la noció d'equivalència
3.
Entendre la noció de funció
4.
Fer passos cap al pensament abstracte
5.
Arribar al llenguatge algebraic i les equacions.
Per treballar el simbolisme és interessant fer enigmes en els que no sabem quan val una fruita, un símbol o una figura. Aquesta fruita serà la nostra futura incògnita que el món matemàtic la converteix en una lletra -habitualment la "X". Un exemple el tindríem en el següent enigma matemàtic.
Descobreix quan val cada fruita. Després troba el valor
de l’última suma.
Un cop hem reflexionat sobre el simbolisme, ja hem fet
el primer pas cap al pensament abstracte. El següent és consolidar la noció
d’equivalència, que serà imprescindible per arribar a les equacions. Un exemple
per treballar aquest concepte de forma molt clara és la idea de la balança, ja
que en equilibri, el que hi ha a la dreta és el mateix que hi ha a l’esquerra,
i els objectes els quals desconeixem el pes són les incògnites a descobrir.
Aquest any a 1r d’ESO després de la formació feta als
professors de Scratch hem realitzat un
petit projecte que ens ha servit per treballar a nivell molt bàsic les balances
i que podeu descobrir al següent enllaç:
A partir d’aquí, el concepte d’incògnita, el d’equació
i la mecànica de resolució d’equacions haurien de ser més accessibles pels
alumnes i de més fàcil comprensió.
Albert Maynegra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada